Muzieklessen afgerond

Oosterwolde – Afgelopen donderdagmiddag gaf muziekdocent Eric Roelofsen zijn laatste les van dit schooljaar aan de naschoolse blazersklas op O.B.S. De Toekan. Door een subsidie van het Oranje Fonds hebben basisschoolleerlingen in o.a. Appelscha en Oosterwolde de kans gehad om gedurende een langere periode kennis te maken met een muziekinstrument. Niet alleen op school, maar ook na schooltijd én thuis. En dan wordt muziek maken natuurlijk alleen maar leuker!

Onder leiding van gepassioneerde muziekdocenten van Kunst & COO leerden leerlingen een blaasinstrument bespelen, zoals trompet, saxofoon en trombone. Elke les begon met het in elkaar zetten van een instrument waarna er gespeeld kon worden. Het maken van muziek gebeurt door veel lucht in te ademen. Vervolgens worden de lippen tegen het mondstuk gehouden waardoor deze gaan trillen. Deze trillingen veroorzaken tonen. Met veel lipspanning (embouchure)  ontstaan er hoge grondtonen en met minder lipspanning ontstaan er lagere tonen. Deze worden verlaagd door schuif of ventiel. Zo simpel is het eigenlijk, maar dit vereist wel  veel concentratie en geduld. Veel geduld. Voor muziek maken heb je een lange adem nodig.

Na hier en daar wat theorie werd er vooral samen muziek gemaakt tijdens de naschoolse muziekclub. Op een vette beat speelde meester Eric iets voor, waarna  de leerlingen hun uiterste best deden om dit zo goed mogelijk na te spelen. Daarna werden nummers als “Open de brug” en “Bow the Blues” enthousiast en uiteindelijk steeds beter uit volle borst  mee getoeterd.  Ook het van Queen bekende “We will Rock you” was een groot succes. Met de stopwatch in de hand werd er daarna minuscuul gemeten wie de langste noot kon spelen. Aan het eind van de les werd er zelfs geïmproviseerd en  gingen de kinderen vrolijk naar huis met hoe kan het ook anders “I feel good!”  van James Brown. Stichting Scala coördineerde de projecten in de dorpen en de samenwerking. “Het idee achter de muzieklessen en naschoolse muziekclubs is om de kinderen een positieve ervaring te geven met het spelen van een blaasinstrument.” aldus Vincent Pranger van stichting Scala “Als een kind hierdoor enthousiast is geraakt adviseren de docenten om het spelen voort te zetten bij een muziekvereniging.” De lessen zijn tot stand gekomen door subsidie van het Oranje Fonds en samenwerking van de plaatselijke muziekverenigingen, Kunst & COO, scholen en Stichting Scala.